top of page

Sovmask - kan ge en djupare sömn

Uppdaterat: 11 apr.

Trötthet styrs av av ljus och mörker, när det är ljust ska vi vara pigga, och när det är mörkt ska vi vara trötta. Men, det är inte alltid det är mörkt i sovrummet när man ska sova, vilket är ett problem, och det är därför man ska sova med en sovmask.



mörkläggande sovmask

Skydda dig mot ljus

Ljuset påverkar sömnen. Detta är eftersom att kroppen uppfattar ljus som dag, vilket betyder att vi blir piggare när vi exponeras för ljus. Studier har visat att rumsljus, ett ljus som många exponeras för när de sover, eller innan de ska sova, kan minska melatoninproduktionen med 50%. Melatonin är superviktigt för att vi ska kunna sova bra, och med låga nivåer av melatonin tror kroppen inte att det är dags för sömn, vilket gör att vi blir pigga. Studiens resultat visade också att melatoninnivåerna ökade senare hos 99% av individerna och försenade melatoninets effekt med cirka 90 minuter.


Sovmask och sömn

Enligt forskning ger lägre nivåer av melatonin en sömn med mindre djupsömn. Eftersom att vår sovmask bidrar till 100% mörker och stänger ute allt ljus, kan kroppen producera mer av sömnhormonet melatonin när man sover med vår sovmask. Resultatet av en sovmask kan alltså bli att man somnar snabbare, sover djupare och sover igenom hela natten.


Problemet med många andra sovmasker är främst två saker. De sitter inte på hela natten, och de släpper in ljus. Ifall sovmasken åker av under natten exponeras man för ljus, och då kan melatoninnivåerna sjunka vilket resulterar i en mindre kvalitativ sömn. Det andra problemet är självklart om sovmasken inte är 100% mörkläggande, då exponeras man ju också av ljus, vilket påverkar melatoninet. 


Källor:




Trött på att vara trött?

Vi på Great Sleep Solutions hjälper dig!




All information på denna webbplats, oavsett datum, bör aldrig ersätta personlig medicinsk rådgivning från din läkare eller annan kvalificerad vårdgivare.

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page